divendres, de febrer 10, 2006

Coherència: del roig al blau?

Diu el Gran Diccionari de la llengua catalana el següent,

coherència

[del ll. cohaerentia, íd.]

f 1 Connexió i absència de contradicció entre les parts d'un argument, d'una doctrina, d'una obra, etc, considerats com una totalitat.

Doncs bé, d'acord a aquest text, hui em sent una mica incoherent, o incòmode, si més no. Sí, ja ho sé, els qui em conegueu personalment, ja sabeu que m'he acostumat a conviure amb un marge raonable d'incoherència a la meua existència. Però siga com siga, hi ha vegades que les xifres, sempre tan fredes, parlen amb una veu singular.

En concret, aquest matí he rebut un correu que m'ha deixat una mica intranquil. L'any 2005, i pel que fa a l'àmbit professional, el vaig dedicar a un projecte l'objectiu final del qual era crear una eina de suport empresarial per tal de monitoritzar l'absentisme laboral a les grans empreses.

Sense entrar a més detall, puc dir que el sistema informa els responsables d'una empresa sobre les incidències relatives a baixes laborals, absències, retards, etc. dels seus treballadors. En funció de mil paràmetres, com ara tipus de malaltia, freqüències, recurrència, etc. I envia correus electrònics, informes, sms. A qui vulguem i quan vulguem.

Sí, ja ho sé. Hi ha qui ho veu com una eina monstruosa de control del treballador, hi ha qui ho veu com una eina per gestionar i reduir els costos derivats dels empleats deslleials. Hi ha qui el pot emprar per extraure'n informació per detectar problemes de salut i higiene al treball.

Des del punt de vista tecnològic, el sistema funciona molt bé, i em trobe molt orgullós. Perquè us feu una idea, he rebut més de 7000 missatges des del desembre, per dir una xifra. Fiable, com un rellotge. Una bellesa.

En teoria, jo rep còpia dels missatges per comprovar el funcionament correcte del sistema informàtic. Però aquest matí m'he sentit molt incòmode quan, a l'atzar, he llegit el contingut d'un d'ells. Traduint i canviant dades personals, deia:

Alerta Gestor Absentisme: 2 absències o més en 3 mesos
Data/Hora Alerta : 10/02/2006 13:53:49
Descripció Alerta: Recomanem que investigueu aquest expedient d'absentisme i que considereu l'acció apropiada. Discutiu-ho amb el vostre cap o amb recursos humans.
Alerta relativa al/a la treballador(a): Joan Ningú.
----------
Nombre d'absències és major o igual a: 2
Id. expedient al sistema: 2022
Jo m'he criat en una família d'esquerres, envoltat de sindicalistes, manifestos comunistes, Novecento, etc. I de cop i volta em trobe que de la meua capacitat d'abstraure problemes i de resoldre'ls amb l'ajuda de tecnologia, algú podrà potencialment despatxar un treballador.

Dit d'una altra manera, de comprovar el funcionament correcte del sistema informàtic, a tenir la sensació de comprovar el funcionament correcte del Sistema. Amb majúscules. Hmm, trigaré uns dies a trobar una coherència interna a aquesta situació personal. Ara per ara, em trobe incòmode.

Besadetes, embolicats i embolicades, i bon cap de setmana,
Hèctor

P.D. He trobat una sentència que em ve al pèl. Les idees no tenen la culpa d'allò que els homes fan d'elles. O siga, jo faig solucions tecnològiques, d'altres les apliquen en un sentit o un altre. Però tot i això.... la mare que va fer el Pepito Grillo.

1 comentari:

galérien ha dit...

Escolta'm bé bonic, hi ha qui ha fet de les seues incoherències un filó de premis mundialment reconeguts. I tot per què? doncs perque sempre n'hi ha algú que no ha nascut al si d'un família de sindicalistes i rojos comunsites ( o si) i aplica els recursos que se'ls posa al davant segons la seua coherència.
Dis-li al teu pepito grillo que el convide a una cervesta d'allò més fresqueta.

Sigues feliç

Paqui